Zomba, Cape Maclear & Monkey Bay, Malawi: Motorcykler såvel som medicin

Rejsen fra byen Cuemba i Mozambique til byen Zomba i Malawi var en ekstremt indviklet rejse. Vi tog en lille chappa fra Cuemba til grænsebyen Mandimba, hvor vi blev sværmet med fyr, der ville have os til at udveksle vores penge på det sorte marked. Vi havde ikke ekstremt meget til ændring såvel som hele scenen var metoden såvel som stressende, så vi forlod ideal væk.

Vi hoppede hver på bagsiden af ​​en motorcykel med vores tasker fastgjort til ryggen, mens vores bilister navigerede i den sandede, ujævne vej til den faktiske grænseovergang. Vi kom begge der i ét stykke, stemplet ud af Mozambique, hoppet i kassen med en pick-up truck, der tog os 5 kms eller så til Malawi-siden af ​​grænseovergangen. Vi stemplede ind (efter nogle ekstremt frustrerende såvel som ubehagelige samtaler med grænsevagten), kom i kassen med en fladbilledbil med en masse andre mennesker såvel som virkelig håbet på det bedste!

Geder på vejen bagpå en pick-up truck, den normale metode til at rejse i Malawi

Som det skulle vise sig, var dette den normale metode til at komme rundt i Malawi. Efter en urolig 2 timer på bagsiden af ​​lastbilen skiftede vi til en Matatu (navnet på Malawi -versionen af ​​Chappa) såvel som kørte i cirka 5 timer, før vi til sidst dukkede op i Zomba Town om aftenen. Pheww! snarere rejsedagen.

Vi var begge udmattede såvel som efter at have inspiceret i vores rum, vi rejste til banken såvel som for nogle indiske mad. På banken havde vi en bange … vores ATM -kort fungerede ikke. Vi prøvede hver bank i byen såvel som ingen af ​​dem accepterede vores kort. Et moderat panikangreb blev indledt, som vi kaldte TD Bank såvel som forsøgte at finde ud af, hvad de skal gøre.

Som det skulle vise sig, fungerer vores kort andre steder i verden undtagen for Malawi! Heldigvis havde vi nogle muligheder. Vi brugte mastercard til den tilbagetrækning såvel som overholdelsen af ​​morgenen var vi i stand til at udveksle et par af de amerikanske dollars, vi havde bragt rundt i 7 måneder. Når man rejser, er det absolut vigtigt at have forskellige penge til rådighed.

Vi var i Zomba Town for at gå på det dejlige plateau med udsigt over byen. Vi fik en tur lige så meget som toppen såvel som arrangeret til en regional guide til at tage os rundt på platået for dagen, hvilket [viste sig at være] et godt koncept, da vi absolut ville gå tabt undervejs. Turen var ekstremt stor såvel som ekstremt stejl i dele. Sandheden om, at vi ikke havde gjort noget atletisk i Mozambique i en måned, begyndte at vise, da vi næsten døde klatring op ad en bakke, så godt vi kiggede på vores guide (som brugte sandaler såvel som ikke var drikkevand) Som sag havde ikke engang brækket sved.

Visninger fra toppen af ​​Zomba Plateau, Malawi

USA såvel som vores regionale guide, vandrer Zomba Plateau, Malawi
En dejlig sø på vores vandretur med Zomba Plateau, Malawi

Vi gik forbi masser af regional fyr medbringer mindst 80 pund træ på hovedet, samt at gøre det barfodet. De klatrer lige så meget som platået hver dag for at samle dette træ, som vil forsyne deres husstand med opvarmning såvel som indikerer afslutning til madlavning. Fantastiske. Vandreturen sluttede ved et dejligt vandfald, såvel som vi afkølede os lidt af, før vi gik tilbage ned ad bjerget. En af de allerbedste dele af Zomba var de friske, vilde hindbær, morbær samt jordbær, der vokser omkring disse dele. Vi fik poser fulde af lækker, frisk frugt såvel som spiste op, indtil vores mund blev misfarvet Purpley Pink.

Mand medbringer et ekstremt tungt tonsvis af træ på hovedet, Zomba Plateau, Malawi

Fra Zomba Town tog vi en Matatu til Monkey Bay, skiftede over til bagsiden af ​​en pick -up -lastbil (som de telefon kalder en matola) såvel som kørte i en time i den sindssyge proppede kasse med lastbilen al metoden til den Lakeside, backpackere hjemsøger af Cape Maclear. Folk stod, folk sad på gulvet i kassen, folk sad på kanten af ​​kassen, såvel som al bagagen blev stablet overalt som muligt.

Det sted, vi ønskede at bo på i Cape Maclear [viste sig at være] uhyrligt dyrt, meget meget mere end vores guidebog havde sagt, så vi gik yderligere ned ad stranden. Vi opdagede det bedste sted. Malambe Camp er af en ekstremt vidunderlig engelsk dame, der behandler sine arbejdere relativt såvel som den mad, der er skabt fra køkkenområdet, er lækker.

For at være ærlige var vi utilfredse med Cape Maclear. Måske var der en stor del af dete med timing. Vi var der under et betydeligt brændstof, mad såvel som vandmangel i landet på grund af den politiske uro. Vi forventede også en krystalklar, turkis sø, bedst til svømning. Det, vi så, var intet lignende. Søen var blevet ødelagt i dette område af den regionale landsby.

Alle badede i vandet, vaskerede deres retter i vandet, kastede affald i søen såvel som gæsene såvel som hunde frekventerede bredden. Kickeren var, da vi så en regional fyr bringe en død ged til kystlinjen samt fortsætte med at rive organerne såvel som rengøre geden i vandet. Måske var vores forventninger til søen lige så høje?

Alle ting til side var den tætte landsby enestående, såvel som vi brugte en masse af vores tid på at tjekke den del af Lakeside-området, nyde fodboldkampe samt tilfredsstille de smilende regionale mennesker. Vi havde en fremragende dag der, da vi lejede en kajak samt padlede vores metode ud til en ø midt i søen. De tilgængelige farvande blev fjernet, som det kan være med farverige cichlidfisk, der svømmer rundt. Vi snorkede såvel som glæde os om eftermiddagen der, før vi vendte hjem.

os med vores kajak, Cape Maclear, Malawi -søen
Dariece snorkling nær en ø ud af Cape Maclear, Lake Malawi

Vi tog en beslutning om at forlade Cape Maclear efter 3 dage såvel som at prøve vores held på Monkey Bay … og er sikre på, at vi gjorde! Vi opholdt sig i Mufasa, en miljøvenlig hytte, der blev sat på sin egen personlige bugt, uden nogen landsby omkring. Vi tilbragte 4 dage der bare svømning i Fjern vandet, hoppede af sten i søen samt faldt i søvn til at synes om flodheste, der gryntede i den tætte dam.

Spring af stenene ved Monkey Bay, Malawi

nyder fjernvandet ved Monkey Bay, Malawi
Vi tilfredse en virkelig stor tysk person der såvel som en sydafrikansk familie. Desværre, på dag 4, begyndte Nick så godt, da jeg begyndte at føle mig lidt syg på vores mave. Heldigvis gik min forbi den næste dag, men Nicks sygdom blev bare værre. Han havde en ekstremt høj feber, var øm, såvel som hele natten blev brugt på at forsøge at holde sin feber nede såvel som at skulle passere flodhestdammen midt på natten for at gå på badeværelset!

I overensstemmelse med morgenen tog ejeren Nick på bagsiden af ​​sin motorcykel til den “private klinik” i byen. Ha! Der var skimmel på væggene i dette centrum såvel som den person, der kørte placeringen, havde ikke nogen form for forsyninger, inklusive en malaria -test.

Ubrugelig.

Så tilbage på cyklen fik Nick (mens jeg gik i 30 graders varme bag dem) al metoden til regeringshospitalet. Hvilken vittighed det var. Linie -ups af mennesker, alle meget syge ser såvel som ingen malaria -tests – såvel som absolut ikke et rent sted. Tilbage på cyklen igen med en frygtelig feber, øm, svag, mave kramper … alt i alt, en virkelig dårlig situation!

Vi tog beslutningen om at gå tilbage til Cape Maclear, da der var et lille center der, som blev drevet af irske frivillige såvel som vi regnede med, at de ville have medicin. Time-turen der var helvede for Nick så godt som vi inspicerede på det sted, vi havde kasseret den allerførste gang der-fedt-aber. Det havde et brusebad inde i rummet, elektrisk energi (alias, en fan) såvel som var en meget meget mere behagelig placering for ham.

Hele dagen var et gong -show. Vi var nødt til at vente til 2:00 på, at centret skulle åbne op såvel som derefter indså, at det var ganske langt fra vores hotel … og der var ingen metode, som Nick kunne gøre alt for metoden der. Der er ingen biler i området, men der var en person fra Slovakiet, der boede på hotellet, så jeg bad ham om at køre Nick på hans motorcykel til klinikken.

Så af gik han igen! Mest sandsynligt intet værre end at hoppe rundt på bagsiden af ​​en motorcykel, i 30 graders varme, når du føler det syg, men der var ingen andre muligheder. Vi åndede begge et lettelsens suk, da vi gik ind i det ekstremt lille, ekstremt grundlæggende centrum såvel som så alle de smilende irske ansigter.

De gjorde de normale rutinemæssige bekymringer såvel som temperatur- og blodtryksforsøg såvel som indpakket, at han “sandsynligvis ikke havde malaria” … de havde kun fingerprikforsøgene, ikke glideprøverne, men den primære endelige tanke var at han havde en alvorlig maveinfektion. Vi forlod centret såvel som var i stand til at få en trip -delmetode i ambulancen, men ikke al metoden siden brændstofmangel i Malawi i øjeblikket, de var nødt til at redde benzin til en nødsituation!

SerioUslig, en ting efter en mere med dette land. Vi fik alle slags piller såvel som medicin såvel som de næste 4 nætter blev brugt på at sluge piller såvel som at komme sig tilbage.

Nick madlavningspølser i Monkey Bay, potentielt hvad der blev ham så syg!

De engelske ejere af Fat Monkey er sandsynligvis det værste, vi nogensinde har set på vores rejser. Parret havde indenlandske tvister i løbet af natten, som hele placeringen kunne høre, hun talte konsekvent til sit afrikanske personale såvel som fremsat respektløse kommentarer såvel som regelmæssigt råbte på dem uden anden grund end at hævde hendes autoritet. Hun var sådan en ubehagelig person at være i så godt som vi undgik hende på nogen måde omkostninger.

Desværre har de de allerbedste rum i Cape Maclear, så vi var nødt til at stille op med det, indtil Nick følte sig meget bedre såvel som da vi kunne forlade. Efter 4 nætter der var vi sååå glade for at vende tilbage til vores ekstremt basale, ekstremt store hytte på Malambe Camp. Den engelske ejer der er så venlig såvel som indbydende såvel som en masse vigtigt, at hun behandler sit personale godt.

Vi bosatte os i vores hytte såvel som tilfredse med nogle nye gode venner fra hele verden: Finland, England, Paraguay, Sydafrika såvel som Tjekkiet. Gruppen af ​​os endte med at være gode venner såvel som hungout i løbet af vores næste 3 nætter der, der gjorde hvad som helst fra at gå til et jødisk nytårsfest, til at nyde regionale fodboldkampe, til at chatte om alle vores rejser.

os med et par af vores nye venner, Cape Maclear, Malawi
Nick Walking med landsbyboerne til en fodboldkamp, ​​Cape Maclear, Malawi

Fodboldkamp under Baobab -træet, Cape Maclear, Malawi
Det var en fremragende metode til at afslutte vores tid i Cape Maclear. En af de ekstremt fineste ting ved at rejse såvel som at tilfredsstille nye mennesker fra hele verden er, at de giver os koncepter om, hvor de skal hen, eller vi opdager om forskellige metoder til at tjene en indtjening, mens de er i udlandet. Denne rejse har været ekstremt øjenåbning af denne metode så godt som vi har fået masser af forskellige tip … forhåbentlig snart kan vi sætte dem i spil!

*** Ged bemærker:

Forsøg at forhindre støtte til den forkerte administration hos Fat Monkeys Guesthouse.

Ikke-hektisk, legitimt pengeændring tilbydes ved grænsen til Mozambique/Malawi.

Malawi Visa tilbydes ved grænsen, gratis af sigt, så meget som 30 dage (for canadiere, ikke sikker på andre lande).

Billy Riordan Center i Cape Maclear er venlig, ekspert såvel som et af de eneste placeringer i det område, der leverer medicin. De gebyr $ 80 for en konsultation inklusive alle medicin.

TD Canada afhænger af bankkort fungerer ikke i Malawi.

Kan du lide dette indlæg? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -partner såvel som ligeledes et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indikerer, at vi foretager provisioner, hvis du klikker på links på vores blog samt køb fra disse detailhandlere.